RO - Rumunská CZ - Česká EN - Anglická SK - Slovenská PL - Polská RU - Ruská TR - Turecká UA - Ukrajinská
RO - Rumunská
  • CZ - Česká
  • EN - Anglická
  • SK - Slovenská
  • PL - Polská
  • RU - Ruská
  • TR - Turecká
  • UA - Ukrajinská

Succesul vaccinurilor din Ivanovice na Hane

Prima pagină Noutăți Actualitați Succesul vaccinurilor din Ivanovice na Hane

31.5.2014

Succesul vaccinurilor din Ivanovice na Hane Dintr-o companie învechită a crescut Bioveta a.s. un producător mondial de vaccinuri de uz veterinar. Acum se pregăteşte pentru vaccinarea oamenilor.

În incinta fabricii de medicamente de uz veterinar din Ivanovice nu există plictiseală. Abia s-a extins cu o hală cu sistem biotehnologic în valoare de 300 milioane coroane cehe, înfiinţează şi un centru de cercetare farmaceutică şi nu se opreşte aici.

„Anul viitor vom demara un proiect mare pentru producţia vaccinului recombinant împotriva boreliozei Lyme. Încă mă gândesc dacă se va finanţa printr-un credit, sau cu ajutorul investitorilor, care sunt foarte interesaţi de o colaborare cu noi,“ spune Libor Bittner, directorul general şi preşedintele Consiliului de administraţie al Bioveta şi în acelaşi timp antreprenorul anului 2013 al Regiunii Moravia de Sud şi finalistul concursului naţional al societăţii de consultanţă EY.

Unic în lume

Planurile de extindere se vor finaliza la sfârşitul anului, iar la începutul anului 2016 la Hané ar trebui să apară primele loturi ale vaccinului revoluţionar. Vaccinul de la Bioveta este unic în lume prin faptul că va fi şi pentru oameni. Vaccinul uman împotriva boreliozei Lyme a apărut deocamdată doar în SUA, însă din cauza problemelor a fost retras de pe piaţă. Dezvoltarea unui nou vaccin nu este ceva simplu. Cheltuielile urcă de obicei până la zeci de milioane de coroane cehe, Bioveta investește anual 60 milioane pentru dezvoltare. Un aspect specific este şi producţia, ideală este construcţia unei noi linii, pentru ca mai târziu să nu existe probleme cu aprobarea mutării producţiei. „De aceea este timpul potrivit pentru construirea unei noi fabrici. Acolo se vor produce primele trei loturi de vaccin, care vor merge la testări, iar după aproximativ cinci ani va putea începe producţia reală. Din păcate, noutăţile nu pot fi făcute de pe o zi pe alta, limitele prevăzute pentru teste şi certificare sunt implacabile,“ spune Bittner.

Vaccinul nu a apărut întâmplător, ca de exemplu medicamentele antivirale ale profesorului Antonín Holý. În loc de cercetarea de bază, Bioveta se concentrează asupra cercetării aplicate. În dezvoltarea vaccinului uman împotriva boreliozei Lyme, firma a valorificat experienţele sale de aproximativ cincisprezece ani de tradiţie în producţie în domeniul veterinar. În acest domeniu, Bioveta se numără printre jucătorii dominanţi din lume. Pe piaţa, care este ocupată în principal de SUA şi Europa cu Germania în frunte, compania din Moravia cuprinde 60 până la 70 procente cu producţie proprie, dar şi contractată pentru alte branduri mondiale.

„Vaccinul recombinant este baza pentru borelioză propriu-zisă, iar vaccinul se construieşte astfel, încât să fie aplicabil atât pentru medicina veterinară, cât şi pentru cea umană. Deşi există diferenţe între ele, baza este similară,“ oferă mai multe detalii Bittner.

Bioveta are o experienţă vastă în ceea ce priveşte echilibrarea produselor. În cazul vaccinurilor polivalente, când se vaccinează de exemplu câinii împotriva a şase boli deodată, doza este aceeaşi, fie că este vorba de un Chihuahua, sau de un Saint-Bernard. Produsul final trebuie să fie eficient, dar în acelaşi timp inofensiv.

Porcul danez, puiul arăbesc

În ceea ce priveşte vaccinarea câinilor, Bioveta este lider pe piaţa cehă, ocupă aproximativ 28 procente pe piaţă, în ciuda concurenței puternice din partea giganților multinaționali, cum ar fi Pfizer, Merial sau MSD. Bioveta exportă medicamentele în lume, livrează în 75 de ţări, iar exportul ocupă aproximativ trei sferturi din cifra de afaceri a companiei, care anul trecut s-a ridicat la 925 de milioane coroane cehe.

O afacere excelentă pentru Bioveta este vaccinarea porcilor, de exemplu Danemarca, cu doar şapte milioane de locuitori, are 24 milioane de porci. Cu o perspectivă asemănătoare este în mod surprinzător Japonia.

În Africa se cresc în schimb ovine şi caprine.

„Păsările sunt proteinele viitorului în Orient. Ţările din Orientul Mijlociu continuă să trăiască din ele, în unele locuri consumul este de trei-sferturi de pui pe persoană pe zi. Având în vedere că astăzi nu puteţi creşte o pasăre fără vaccinare, se vând miliarde de doze,“ explică Bittner.

În România, Bioveta participă în această perioadă la o licitaţie cofinanţată de Uniunea Europeană pentru furnizarea vaccinului antirabic. „Licitaţiile sunt ceva, ce mă supără în afaceri. Uneori sunt puse anumite condiţii, încât mă mir că nu scriu direct ce firmă ar trebui să câştige. Cel mai adesea concurăm cu germani şi francezi şi din licitaţii se cunoaşte că interesele Cehiei în UE sunt o minoritate,“ povesteşte Bittner. Cu toate acestea, firma lui exportă vaccinul antirabic în 15 ţări europene.

Biscuit turbat

Vaccinul antirabic – care pentru vulpi se aruncă din aeronave şi arată ca un biscuit – este unul din evergreen-uri, care a ajutat societatea Bioveta să se ridice din genunchi, unde a ajuns din cauza conducerii socialiste a firmei. Libor Bittner s-a angajat la firmă în anul 1991 ca şi economist şi cu cinci ani mai târziu a privatizat-o împreună cu alţi trei asociaţi.

Pentru ca societatea să poată funcţiona în continuare, trebuia schimbat ceva. S-a redus gama de produse, la fiecare produs s-a calculat în detaliu producţia, preţurile şi posibilităţile unei noi dezvoltări. S-au reconstruit şi modernizat punctele de lucru. Proprietarii trebuiau să ia alte credite. Trebuiau inovate şi toate vaccinurile. „Ne-am decis să ne concentrăm asupra dezvoltării, care reprezintă viitorul societăţii Bioveta. Iniţiativele noastre emblematice sunt dezvoltarea farmaceutică şi biologică. Aproximativ o treime din activitatea noastră o reprezintă dezvoltările şi inovaţiile pentru alte firme,“ descrie Bittner.

Pentru dezvoltarea biologică, conform codului farmaceutic, firma are reglementat şi numărul de animale, pe care trebuie testate produsele. Societatea cumpără vulpi, în centre de animale are şi porci şi cai. Dar firma îşi creşte singură câini Beagle fără agenţi patogeni, în centre speciale, aflându-se în spaţii izolate. Motivul este acela că un câine de laborator costă 1500 euro, iar pentru un vaccin trebuie lucrat cu până la 500 câini. Însă protectorii de animale nu năvălesc în incinta firmei Bioveta.

„Acest lucru se întâmplă mai degrabă în cazul producătorilor de cosmetice, care folosesc metode nu tocmai acceptabile. La noi aceste lucruri sunt reglementate. Dacă s-ar putea şi fără, nu am face acest lucru. În esenţă, folosim animalele pentru a proteja cât mai multe din ele împotriva infecţiilor,“ atenţionează Bittner.

În noua hală cu sistem biotehnologic, vaccinurile firmei vor fi create în bioreactoare moderne. Datorită acestora, producţia de vaccinuri va fi mai rapidă, va scădea riscul de contaminare şi în acelaşi timp se va ieftini şi producţia.

„Este cea mai modernă tehnologie, pe care o avem aici, şi acum o punem în funcţiune. Deşi va fi nevoie de mai puţini oameni, nu ne pregătim să concediem angajaţii. Vom folosi personalul în altă parte,“  susţine Bittner în timpul unei vizite la fabrică.

 

În fabrică se vede că firma are planuri de extindere în continuare. Aproape în fiecare parte a fabricii este spaţiu pentru dublarea capacităţii. Firmei îi merge bine pe termen lung. Profitul neîmpărţit din anii anteriori se apropie de 500 milioane de coroane cehe şi firma are suficiente resurse şi pentru achiziţii. Deocamdată doar se uită în jur – ar avea sens achiziţionarea unei firme din străinătate cu o producţie de calitate, dar astfel de firme nu prea sunt. De altfel, din cauza prevederilor, este mai înţelept să se concentreze producţia sub un singur acoperiş.

În ultimii patru ani, Bioveta a crescut cu 15 până la 20 procente. Anul trecut profitul a fost de aproximativ 200 milioane. Firma aşteaptă o creştere şi anul acesta, vrea să depăşească un miliard de coroane cehe în vânzări. Printre altele, Bioveta are în plan să depună spre aprobare la Institutul de stat pentru controlul medicamentelor o parte din producţie pentru medicamente umane, în prezent firma fiind activă în primul rând în domeniul suplimentelor alimentare. Deocamdată vânzările firmei reprezintă aproximativ 15 milioane de coroane cehe, însă această schimbare ar putea creşte încasările cu până la 95 milioane.

Nu a existat criză pentru această companie. „În  domeniul nostru avem avantajul că nu cădem primii în cazul unei crize. Oamenii se pot lipsi de lux, dar tot au grijă de sănătatea câinilor şi a altor animale,“ explică Bittner şi ca un alt exemplu menţionează una din pasiunile lui personale.

„Pe de altă parte, numărul de cai stagnează în perioada crizei. În Cehia, după revoluţie au fost aproape trei mii de cai de sport, astăzi sunt în jur de 80 de mii. Cu cât mai mult va prospera societatea în ansamblu, cu atât mai mulţi cai vor fi şi nouă ne va merge mai bine,“ adaugă directorul firmei Bioveta, care creşte cai pentru sărituri peste obstacole.

Libor Bittner şi asociaţii acestuia deocamdată nu au de gând să predea afacerea noii generaţii. Aproape în fiecare zi primeşte oferte pentru vânzarea firmei, dar le refuză şi pe acestea. Planul este o continuă creştere.

„Deocamdată reuşim să finanţăm singuri, aşadar nu ne-am gândit să intrăm la bursă. În plus, după părerea mea, acest lucru ar avea sens cu o cifră de afaceri între 1,5 şi două miliarde. Atunci poate am lua în considerare intrarea la bursa americană,“ susţine Bittner.

Rezultatele Bioveta în anul 2013

Încasări 925 mil. CZK
Profit net 195 mil. CZK
Cheltuieli pentru cercetare şi dezvoltare 75 mil. CZK
Numărul de angajaţi
2011 415
2012 457
2013 507
2014 555

 

Anul acesta, Bioveta are în plan să depăşească un miliard de coroane cehe în vânzări, suficiente resurse are şi pentru achiziţii.

Autorul articolului: Jakub Křešnička

Sursă: http://euro.e15.cz/archiv/naockovany-uspech-z-hane-1087848#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink



Share: tw.png, 637B fb3.png, 512B gg.png, 716B in.png, 595B